11/02/2019 2 reacties

EAST COAST ROADTRIP PT. 2 | Blog #9

Beware, this is a long one.. Als je mijn vorige blogpost niet hebt gelezen, daarin heb ik het eerste deel van mijn roodtrip vastgelegd. Lees die dus zeker ook even šŸ˜‰ Deze blogpost gaat over het laatste deel van mijn reis; Sydney, Canberra en Melbourne! So here goes.

Vrijdagavond kwam ik dus rond middernacht aan in Sydney. Omdat ik niet ver door de stad wilde struinen, had ik een hostel geboekt net naast het trein/busstation, YHA Railway Square. Heel jammer dat ik hier maar 1 nachtje heb geslapen, want het hostel zag er van de binnenkant heel gaaf en modern uit. De volgende ochtend had ik met Ellen afgesproken (de Duitse au pair die een tijdje geleden mijn buurmeisje was in Brisbane). Het was nog een hele klus om elkaar te vinden, want zij dacht dat ik in een ander hostel zat. Samen namen we de trein naar de Blue Mountains, net buiten Sydney. We hadden daar een nachtje in een hostel geboekt, zodat we de omgeving goed konden verkennen. Na ingecheckt te hebben en wat kant en klare noedels te hebben gegeten, besloten we een hike te gaan doen en gingen informeren aan de balie. De jongen gaf ons een route en off we went in de hitte. Aan het begin van deze route hebben wij een prachtig waterval gezien en daarna ging het pad alsmaar naar beneden. Wij wisten niet hoelang de route was, alleen hoeveel uur wij er waarschijnlijk over zouden doen. Dit baarde ons een beetje zorgen, omdat het ondertussen al 16.00 was en wij de tijd iets waren vergeten. Ook hadden wij geen bereik meer.. Gelukkig kwam het allemaal goed en kwamen wij een paar uur later bij het einde van de route aan. De Giant Staircase. Deze was helaas ook echt giant, maar liefst 1000 steile tredes. Helemaal bezweet kwam wij boven aan, maar wel met een prachtig uitzicht op de iconische Three Sisters en een (belachelijk dure) pizza die op ons zat te wachten.

Zondagochtend namen we de trein weer terug naar Sydney en liepen we naar het hostel waar ik de rest van mijn tijd in Sydney zou spenderen, het YHA On The Rocks. The Rocks is een kleine industriĆ«le wijk middenin Sydney pal tussen de Harbour Bridge en the Opera House. Vanaf de rooftop had je hier overdag en ’s avonds een prachtig uitzicht. Met Ellen liep ik die middag over een markt en spendeerde wat tijd in de zon voor de Opera House. Een leuk gebouw om te zien, maar persoonlijk ben ik meer fan van de Harbour Bridge. Die vind ik ook iconisch. Even later nam ik afscheid van Ellen en spendeerde ik de avond ik de grote woonkamer van het hostel. En raad eens wie er langsliep, Tim! Zo grappig dat wij elkaar weer tegen kwamen (dat gebeurt wel vaker onder de backpackers, omdat veel mensen dezelfde route doen). Maandagochtend appte hij of ik wat leuks ging doen die dag, maar ik had nog niks gepland. Het enige wat ik zeker wist is dat ik eindelijk een wasje ging draaien, haha. Een belachelijk dure, dat wel.. 10 dollar sjongejonge. We hebben de ferry genomen naar een vuurtoren en gingen opzoek naar een zwembad, die helaas dicht bleek te zijn. We zijn naar Darling Harbour geweest en hebben Chinatown bekeken, maar hier begon het weer helaas ook om te slaan. ’s Middags heb ik in de lounge van het hostel gechilld en die avond heb ik rustig afgesloten volgens mij. Dinsdag heb ik over de Harbour Bridge gelopen en heb ik een boek gelezen in de Botanic Gardens en ’s avonds ben ik met Fleur, een Nederlands meisje van mijn hostelkamer en wat anderen naar een Silent Disco geweest. Die avond was zo leuk en gezellig met Fleur afgesloten in de Mac. Ook al kende ik haar maar kort, we hebben wel een leuke vriendschap opgebouwd en toen zij een paar weken later in Brisbane was hebben wij elkaar weer opgezocht. Hopelijk zie ik haar in Nederland ook nog eens, hou van jou Fleur! Onze ontmoeting kwam trouwens doordat ze mij een dollar gaf voor de wasmachine; dat maakte mijn dag haha.

Woensdagochtend nam ik de bus naar Canberra en liet ik Sydney achter mij. Canberra is de hoofdstad van AustraliĆ« en is best een bijzondere stad. Omdat er een grote rivaliteit tussen Sydney en Melbourne (de twee grootste steden van Aussie) was over welke stad de hoofdstad zou worden, is ervoor gekozen om een stad tussen de twee te bouwen. Canberra is dus volgens een plan gebouwd en heeft een hele aparte structuur met rechte wegen en cirkels, als je het van bovenaf bekijkt. Het ligt niet aan de kust en is volgens veel backpackers en Australische mensen geen bijzondere plaats, omdat het in de middle of nowhere ligt. De hele stad bestaat uit overheidsinstanties en verder zit er ook echt niet veel. Maar het lag op mijn route en ik wilde ‘de hoofdstad’ toch wel hebben gezien. Het klopt wel wat ze zeggen, het ligt echt in de middle of nowhere. Onderweg genoot ik van de natuur en opeens was er een bordje; Welcome to Canberra. Ook ligt het in zijn eigen staat, de Australian Capital Territory. Ik kwam hier rond 14.00 aan en heb mijn tas in het hostel gedropt en vervolgens de hele ‘stad’ ontdekt in de zon. Lekker met een muziekje op heb ik langs alle gebouwen gewandeld en heb ik de wandelpaden afgestruind. ’s Avonds had ik eigenlijk alles wel gezien en besloot ik om de bus naar Melbourne de volgende dag eerder te nemen. Inplaats van de nachtbus nam ik de dagbus. Het hostel in Canberra was trouwens wel een van de vreemdere, de mensen die hier verbleven gaven allemaal een beetje een aparte vibe.. Gelukkig sliep ik er maar een nachtje.

Donderdagochtend pakte ik mijn boeltje weer in en checkte ik uit het hostel. Het regende een beetje en een meisje voor het hostel bood nog aan om een Uber te delen, maar ik sloeg het aanbod af en zei dat het niet zo ver lopen was en het wel redelijk overdekt was. Boy was I wrong. Ik had de regen zwaar onderschat en had meteen spijt dat ik het aanbod had afgeslagen. Zeiknat kwam ik bij de bus aan en zei tegen het meisje hoe dom ik was geweest. Helaas moest ik daarna 9 uur lang in een volle bus zitten, terwijl alles nat was. De man naast mij kwam uit Nieuw Zeeland en werkte al een aantal jaar in AustraliĆ«; tijdens de rit heb ik een paar praatjes met hem gemaakt. Na negen uur kwamen wij aan in Melbourne, heel de rit regende het en hebben wij zelfs bijna een gevaarlijke overstroming meegemaakt. Toen we de skyscrapers van Melbourne in de verte zagen klaarde het gelukkig op en hoefde ik niet in de regen naar mijn hostel te lopen. Ik had wat sushi onderweg gehaald en at dit die avond in het hostel, de enige die tijdens mijn reis geen YHA was. Ik sprak die avond af met Romee, een au pair die ik via de au pair organisatie uit Nederland ken. Heel leuk om haar weer te zien en om te horen hoe zij het au pair leven in Melbourne ervaart. Ook gaf zij mij wat tips om het beste uit de stad te halen. Helaas zat er onder mijn hostel die nacht een bar en was het uitgaansavond en kon mijn raam niet dicht, waardoor ik tot 4.00 lekker kon meegenieten.

Vrijdag heb ik de tram genomen naar Queen Victoria Market, een grote markt in Melbourne met zelfs een ijsbaan!, en heb ik een paar uur in The State Library doorgebracht. Het was een rustige, maar fijne dag en ben ik ook van hostel geswitched. Zaterdag had ik een Great Ocean Road tour geboekt, die vroeg vertrok. De Great Ocean Road is een weg die van Melbourne naar Adalaide langs de kust loopt en schijnt een geweldige route te zijn. De meeste mensen doen er 3 dagen over, maar omdat ik geen eigen vervoer en de tijd niet echt had, besloot ik voor een dagtour te gaan. In mijn groep zaten onder andere een Duitse jongen, een Colombiaanse jongen en een Frans meisje. We hadden het erg leuk met zn viertjes! Helaas was het weer tot een uur of 13.00 heel regenachtig en mistig, waardoor wij niet veel van de prachtige ocean hebben gezien. Gelukkig klaarde het op toen wij bij de hoogtepunten van de tour kwamen en hebben wij wat leuke foto’s gemaakt. Ook hebben wij koala’s in het wild gezien, ook altijd leuk! Toen wij rond een uur of 7 terug in Melbs waren en ik de prachtige zonsondergang zag, besloot in de Eureka Skydeck te bezoeken; de top van het hoogste gebouw op het zuidelijk halfrond. Dit was toch echt de hightlight van deze stad!

Zondagochtend heb ik een Hillsong kerk in de stad bezocht, maar die vond ik niet heel speciaal. Volgens mij heb ik vervolgens nog een beetje gewinkeld en door de stad gestruind, maar ondertussen zijn wij al twee maanden verder dus dit weet ik niet meer zo goed, haha. Gelukkig weet ik nog wel dat ik zondagavond een berichtje op Facebook plaatste in de Dutchies groep wie er met mij naar de Brighton Beach Huts zou willen maandag, want ik was wel toe aan wat gezelligheid. Jelle, Frederique en Ellen reageerde, dus samen gingen wij als vier vreemden op pad. Soms is dit best gek, maar het went wel heel snel. De Beach Huts lagen best wel een beetje buiten het centrum, maar toch leuk om gezien te hebben. Ik had mij een groter strand voorgesteld, maar deze was ook echt niet speciaal. Een ding is zeker, voor een prachtig Australisch strand moet je niet in Melbourne wezen! ’s Avonds sliep ik in een ander hostel in de stad, en bestelde ik voor het eerst Uber Eats (een soort thuisbezorgd, superhandy). Ik had een gemengde kamer geboekt wat inhoudt dat er zowel meiden als jongens slapen, maar weer (namelijk niet de eerste keer deze reis) was het zo dat ik als enige meisje op een kamer sliep met 5 jongens, ik weer haha. De volgende ochtend heb ik mijn laatste reisontbijt gegeten en nam ik de Skybus naar het vliegveld, waar ik best een beetje te vroeg was. Voor wie ooit met een verkoudheid heeft gevlogen zal mij begrijpen wanneer ik zeg dat deze vlucht vreselijk was. Tijdens het dalen heb ik de ergste koppijn en druk in mijn hoofd gevoeld, ontzettend naar. Gelukkig was de vlucht maar een uurtje. Ik landde in de Gold Coast omdat die wat goedkoper en heb vervolgens de trein naar huis genomen (na wel eerst de mannen wc in te hebben gelopen Ć©n de bus de verkeerde kant op te hebben genomen), waar de familie mij opwachtte.

Ik heb een fantastische 18 dagen gehad met leuke mensen en nieuwe vriendschappen. Ook heb ik gave plekken gezien en ben ik elke dag dankbaar dat ik hier mag zijn. Deze reis is ondertussen al twee maanden geleden en ik wil wel even zeggen dat ook al post ik deze post’s over alle gave dingen die ik doe, ik in AustraliĆ« wonen ook soms wel heel moeilijk vind. Ik mis mijn familie, mijn vrienden en mijn echte thuis. Ik mis de keuken waar ik altijd zat, de wasmachine en mijn fiets. Ik mis het brood en ik mis school. Want eerlijk is eerlijk, au pair zijn is ook vervelen en veel Netflix kijken. Tegenwoordig loop ik veel hard en probeer ik veel dingen te ondernemen, maar dat kost ook veel geld. Ik ben heel dankbaar dat ik dit allemaal mee mag maken, maar ik kijk ook uit naar april, want dan komen Sem en papa en gaan wij Nieuw Zeeland ontdekken! En 3 weken daarna vlieg ik als het goed is naar huis, om na 8 maanden dit avontuur af te sluiten. Iets korter dan wat ik had gedacht, maar zo lopen heel veel dingen anders dan ik had gedacht. Toen ik in Melbourne was besloot ik vrij spontaan om alle Verloskunde opleidingen in Nederland een mailtje te doen, om te kijken wat voor opties er waren om de selectieprocedure vanuit het buitenland te doorlopen. De AVAG bood mij deze kans en na twee maanden intensief contact, heb ik hier vorige week een toelatingsexamen voor gemaakt. Halverwege maart krijg ik hiervan de uitslag, dus we zullen zien.. Deze post hoorde te gaan over mijn reis en ondertussen ben ik overgegaan op heel wat anders, haha. Over mijn leven op het moment kom ik in een volgende blogpost nog op terug!

Na 18 dagen reizen was het heerlijk om ‘thuis’ te komen, maar ook wel een beetje wennen. Hoe mijn verjaardag en Kerst en Oud en Nieuw zijn geweest lees je in mijn volgende blog! Oh en om antwoord te geven op de vraag Sydney or Melbourne, welke is beter? Sydney!